kalau lah...

assalamualaikum...

kenapa manusia suka cakap KALAU?
kalau atau if dalam english adalah satu perkataan yang tak lekang dari mulut kita..ye..manusia:)
time aku sekolah dulu ade sorang senior ni dia cakap tak baik kalau kite cakap KALAU ni..
KALAU dalam erti kata lain jika benda tu dah lepas..
contohnya:
"kalau dulu aku study elok2 mesti tak jadi macam ni kan?"
maybe sebab kalau kita cakap macam ni nampak macam kite menyesal dan salahkan takdir..ish2..nauzubillah... aku pernah cakap acam ni..tapi xberniat pun nak salahkan takdir..tapi slahkan diri sendiri..yup..diri sendiri..dan aku jugak pernah cakap macam ni:
"kalau la aku fikir masak2 sebelum buat keputusan dulu takde la aku asyik makan hati macam sekarang kan?"
okeyh..ini memang salahkan diri sendiri..sebab ianya lebih baik dari salahkan pihak kedua dalam sesuatu masalah..
tapi kalau ikutkan kata senior tu ada betulnye jugak..tapi entahlah..yang penting betulkan niat..jangan sesekali salahkan takdir..sebab takdir itu telah tersurat juga tersirat dari ALLAH SWT..allahwa'lam:)

p/s: melalui 10hari-hari terakhir di bulan suci ramadhan..semoga dipertemukan dengan keajaiban malam yang semua umat Islam ingini..selamat beribadat muslimin muslimat semua:)

No comments:

Post a Comment